Monday 21 December 2015

KARIPAP


ASSALAMUALAIKUM,

Hi! Hi! Hi!......:) Karipap ni memang sedap....seyes sedap...coma ghopa dia macam ada jerawat sket. Ok la tu ya....leia goreng pepagi ari jumaat aritu. Dengan gigihnye leia menguli memalam sampai siap suma kul 1 pagi kes tingin punya pasai :P....pastu sok bangun lak nak p keja mata pun still berat lagi.....mengoreng separuh ngantuk gitu....tu yang jadi lagu tu, tapi still sedap. Resepi ni leia ambik kat blog Ros Jintanmanis yang terkenal dengan ghuti ghuti yang mabeles. Leia pun banyak belajaq buat ghuti dari blog Ros ni la. Ros plak ambik dari AlongRoz dan asalnya dari Blog resepianakbapak. Terima kasih bebanyak kepada Ros, AlaongRoz dan resepianakbapak untuk resepi yang sangat best nih.....izin leia share kat sini plak ya. HAPPY TRYING semuanya!

Hasil gorengan separuh ngantuk camni la jadiknya.....tapi menten sedap :)


KARIPAP

Asal resepi : resepianakbapak.blogspot.com
Sumber 1    : AlongRoz
Sumber 2    : Ros Jintanmanis

Karipap ni menghasilkan 36 ketul

Bahan bahan :

500g tepung 
50g tepung beras
50g tepung ubi
1 sb gula
1 st garam
2 1/2 sb marjerin *
1/4 cawan minyak * (*panaskan)
Air (ros guna air sejuk yang dalam peti ais)

Cara cara :
  1. Campurkan kesemua bahan bahan kering. Tuangkan minyak panas dan gaul rata. Tuangkan air sedikit sedikit sehingga membentuk doh lembut.
  2. Bahagi doh kepada bebola kecil. Leperkan dan isi dengan inti kesukaan (Along guna inti keledek dan daging). Buat sehingga habis.
  3. Goreng dengan minyak dalam sehingga garing. Along goreng separuh masak dan bekukan untuk hidangan kemudian).

Nota : Selepas doh di uli, ros perap doh ni dalam peti ais selama 1 jam, baru keluarkan pada suhu bilik langkah ini penting supaya semua bahan dalam adunannya mesra dan membuatkan adunan lebih rapuh.

Untuk Inti Keledek (resepi Ros@jintanmanis.com)
*Leia gandakan 2 untuk inti nih ya...sebab suka meratah inti karipap nih....:)

1 biji keledek saiz besar (bleh diganti dengan kentang)
1/2 gengam ikan bilis (bleh ganti dengan daging @ isi ayam)
2 sudu besar udang kering
2 sudu besar serbuk kari
1 sudu besar cili kisar
Garam

Cara caranya :
  1. Potong dadu keledek dan rendam dalam air, blender udang kering dan ikan bilis hingga hancur, ketepikan. Panaskan minyak dan tumis cili kisar, dan pes serbuk kari hingga garing.
  2. Kemudian masukkan bahan yang diblender tadi dan kacau sebati, akhir sekali masukkan keledek dan 1 cawwan air, kacau selalu dan biarkan keledek empuk, sesuaikan rasa, masukkan garam, setelah masak dah inti agak kering, tutup api dan sejukkan.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...