Monday 22 December 2014

BZ Yang Tak Penah Abis

ASSALAMMUALAIKUM

Donut ni sebenarnya crita sabtu minggu yang lepas lepas....baru nak dihupdate :P.Crita bz yang tak penah abis abis.Tu duk ada beberapa lagi yang tengah tunggu utk keluar ja....Adoiiii la(tepuk dahi dah ni) nak buat macamana ni .....nape jadi macam ni pun tak tau la....:P. Apa apa pun donut resepi dari Izah Daut ni bukanlah pertama kali membuatnya,memang tak menhampakan best sangat. Donut ni asal nama di bagi oleh Izah ialah Donut Lembut Salut Coklat  tapi leia tak buat cuma salut dengan gula caster yang di campur  dengan sedikit serbuk kulit kayu manis. Donut ni antara yang terbaik dalam koleksi donut leia...okla jom check resepi.




DONUT LEMBUT IZAH DAUT
Resepi : Izah Daut
Di Try Oleh :  Leia Ahmad

Bahan Bahan :
2 sudu kecil yis mauripan
1/4 cawan air suam
1 sudu kecil gula
* satukan bahan diatas dan biarkan berbuih untuk memastikan yis aktif

3 cawan tepung gandum
4 sudu besar gula
1/2 sudu kecil garam
2 sudu besar susu tepung
1 biji telur
1/2 cawan air - lebih kurang
2 - 2 1/2 sudu besar butter/marjerin


Cara membuatnya :
Satukan tepung, gula, garam, susu tepung ke dalam mangkuk yang besar. Gaulkan sekata dan lubangkan tengah-tengah tepung. Tuangkan telur, air, yis, dan marjerin. Uli sehingga licin atau tak melekat di tangan. Biarkan doh di dalam bekas yang bertutup atau tutup menggunakan tuala lembap sehingga doh kembang.
Bila doh kembang, tumbuk - tumbuk untuk keluarkan angin dan boleh bentukkan donut anda. Biar sebentar donut naik * 15 - 20 minit * dan goreng dengan minyak panas dengan api sederhana kecil.
Salutkan donut dengan gula halus atau celupkan dengan coklat. Sedia dinikmati.

Penggunaan BM:
Masukkan bahan bahan mengikut turutan arahan BM masing - masing.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...