Friday 29 May 2015

AYAM MASAK LEMAK CILI PADI CMG



ASSALAMUALAIKUM

Ayam masak lemak ni dah lama dah buat, cuma tinggal nak post kat sini jewwww ^_^. Kes malaih nak menghadap lappy. Adehhh ada juga ya kes macam ni. Resepi masak lemak diambil dari blog yang terfemes kat dunia ni tau......CMG a.k.a Che Mat Gebu . Kalau nak cari resepi yang lagi best dan best dan best silalah ke Dapur Tanpa Sempadan CMG. Ok lah untuk resepinya leia C & P kat sini ya Che Mat ........Thanks bebanyak atas perkongsian resepi yang best dan sedap dan simple :)




AYAM MASAK LEMAK CILI PADI
Original Resepi : CMG a.k.a Che Mat Gebu



BAHAN-BAHANNYA :-)
800 gram ayam, dipotong ikut suka, cuci bersih dan toskan
4 biji kentang, kupas, dan belah 4 setiap 1, rendam
3 batang serai, diketuk
2 helai daun kunyit, dimayang halus
1 keping asam gelugor
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
Air jika perlu
Garam dan gula secukup rasa


BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
30 biji cili padi kampung
1 inci kunyit hidup
1 inci halia
6 biji bawang merah kecil
3 ulas bawang putih


CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Masukkan ayam ke dalam periuk bersama serai titik dan bahan kisar halus. Gaul rata dan masak sekejap hingga ayam kecut. Masukkan kentang (toskan), dan tuang santan cair. Masak hingga kentang empuk. Masukkan asam gelugor dan jika kurang kuah, boleh tambah sedikit air. Biar mendidih.
  2. Tuang pati santan, kacau rata dan perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Akhir sekali masukkan hirisan daun kunyit. Kacau dan biar mendidih dengan api kecil dan kacau selalu. Rasa dan jika ok boleh matikan api.
  3. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain. Sesuai juga dihidangkan bersama roti bai, roti canai atau lempeng pekak...Selamat mencuba!!..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...