Tuesday 6 January 2015

KEK COKLAT KUKUS MUNIRA

ASSALAMUALAIKUM

SALAM MAULIDUR RASUL untuk semua umat Islam .......Apa kabaq semua? Harap -harap sihat la no.Bagi yang tak terjejas dengan banjir mestilah berada dalam keadaan yang sangat - sangat baik  dan selesa rasanya. Kalau ada pun sedikit kesukaran anggaplah ianya kasih sayang daripadaNYA. Bagi yang terlibat dalam banjir semoga segala urusan mereka dipermudahkan oleh NYA. Hanya doa yang mampu kita berikan kepada mereka. Berat mata memandang berat lagilah bahu yang memikul. 
Okaylah....bagi pengemar kek coklat resepi ni adalah yang terbaik dalam koleksi leia.Asal resepi dari kak Munira Baharum KR yang femes dengan kek karamelnya tapi leia ambik kat blog Hana , hana pulak ambik kak kak Noor Masri. Kek coklat ni sebenarnya memang pernah menjadi kegemaran leia dan penah suatu masa dahulu (cam lama ja bunyi dia :P) hampir setiap minggu asyik membaking kek coklat jew , mak lagilah memang tak layan, adik pun kurang juga, leia ja asyik duk melantak sorang - sorang sampai jarum timbang tu rosak(paham paham ja la.....heheheh). Waktu tu mulalah panic dan sebenaqnya dah sampai tahap 'keminatan' kat kek coklat ni berkurangan. Sampai satu masa rasa - rasanya dah boleh kira setahun berapa kali  jew buat kek coklat ni, tu pun masa raya sebab senang jew kek ni,sekali harung jew bahan - bahan dia untuk kita yang kesuntukan masa. Kek memang sedap , Hana dan kak Noor Masri pun kata sedap....serius rugi kalau tak cuba. Dan satu lagi penggunaan bahan berkualiti seperti serbuk koko dan minyak juga memain peranan untuk mendapatkan hasil yang lagi baik Okaylah jom semak resepi kek yang sangat sangat best ni.





KEK COKLAT KUKUS MUNIRA
Asal :  Muniara Baharum FB Kongsi Resepi
Ambik : Kak NoorMasriHana

Bahan A
1 cawan gula pasir
1 cawan serbuk koko (leia guna van houten)
1 cawan susu cair (hana guna guna fresh milk)
1 cawan susu pekat
1 cawan minyak ( leia guna sunflower oil)
1 sudu kecil serbuk nescafe - resepi asal tak  de

Semua bahan diatas gaul sebati dan masak atas api perlahan sehingga gula larut. Matikan api dan rehatkaan sekejao bila dah sebati.

Bahan B - diayak
3/4 cawan tepung gandumm
1 sudu kecil (sudu kfc) soda bikarbonat
1 sudu kecil (sudu kfc) baking powder

Bahan C
4 biji telur - diblender (tp Kak Noor & hana pukul hingga kembang, leia pon sama)

  1. Satukan bahan B dan bahan C ke dalam bahan A secara berselang seli dan gaul dengan senduk je.
  2. Bila dah sebati masukkan ke dalam loyang yang di gris dan dilapik kertas minyak.
  3. Kukus selama 1 jam atau sehingga masak. Jangan buka pengukus semasa proses mengukus 45 minit yang pertama takut ke jadi mendap.
COKLAT GANACHE
Resepi : Munira Baharum FB

100gram serbuk koko 
1/2 - 3/4 tin susu pekat @ agak - agak manis yang sesuai
25gram butter
5 sudu makan @ 30ml susu cair @ full milk (leia tambah lg 7 sdm sebab nak ganache ni cair skit)

Gaul semua sampai sekata dan licin kemudian masak atas api perlahan sampai campuran tu nampak berkilat....pastu sejuk kejap baru tuang atas kek.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...