Friday 23 January 2015

PISANG GORENG BERCHEESE





ASSALAMUALAIKUM

Pisang goreng bercheese ni sarap ahad aritu......mmmm macam besa la klau bab nak menhupdate ni memang terhegeh - hegeh. Kalau namanya pisang goreng memanglah makanan peberet rakyat Malaysia, tak kira la pagi ka, tengahari ka atau pun petang sampai la ke malam memang boleh dapat dimana mana saja ada jual dan suma bangsa suka dengan pisang goreng ni. Cuma sejak akhir - akhir ni ada aksesori tambahan untuk pisang goreng ni untuk nak bagi sedapkan lagi dan menyihatkan :P lagi terutamanya untuk pengemar pisang goreng ni. Bagi leia nak layan style yang macam ni boleh tapi leh selalu ya nanti len plak jadinya.....maklumlah aksesori tambahan dia memang agak berat dan sangat sedap klau selalu dijamu dengan style yang macam ni parah la jawabnya :P. Ok lah jom semak resepi tepung goreng pisang cara leia dan boleh digunakan untuk keledek, ubi kayu atau yang seangkatan dengannya.

PISANG GORENG BERCHEESE

Bahan - bahan untuk tepung goreng:

1/2 cawan tepung goreng rangup Adabi(atau apa apa brand pun ok)
7 tbsp tepung beras
2 tbsp tepung jagung
secubit garam
air secukupnya
1 1/2 tbsp bijan (opt)

Bahan sampingan:
Cheddar cheese secukupnya
Susu pekat manis
Gula perang
Serbuk kulit kayu manis
Parutan cooking chocolate
Chocolate rice

Cara membuatnya:
Satukan kesemua bahan bahan tepung didalam mangkuk bancuh adunan tepung agak - agak tak cair dan tak pekat sangat, pastu bolehlah digunakan untuk mengoreng.

Cara Penyediaan:
Letak pisang yang telah digoreng didalam pinggan, tuang susu cair atau gula perang dan taburkan serbuk kulit kayu manis dan parutkan cheese pastu boleh juga parut cooking chococlate atau tabur chocolate rice. Ikut suka mana satu pilihan masing - masing ya. SELAMAT MENCUBA :)



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...